Kreslící příkazy
Vechny příkazy pro kreslení entit vyadují specifikaci bodu, který určuje pozici entity.
Příkaz ÚSEČKA
Úsečka je nejzákladnějí entitou výkresu. Pro její nakreslení zadáme příkaz ÚSEČKA a určíme koncové body. K zadání těchto bodů jsme vyzváni nejprve výzvou "Z bodu:" a poté výzvami "Do bodu:". Při zadávání posloupnosti na sebe navazujících úseček nabízí tento příkaz po kadém určení koncového bodu opět výzvu "Do bodu:". Pro ukončení provádění příkazu úsečka zadáme prázdnou odpověď. Chceme-li vymazat několik předchozích segmentů právě kreslené úsečky, odpovíme na výzvu "Do bodu:" zadáním z (jako zpět), kolikrát zadáme z, tolik segmentů zpětně vymaeme. Tvoří-li posloupnost kreslených úseček uzavřený mnohoúhelník, lze pouít odpovědi u (jako uzavři) - po zadání místo cílového bodu se začátek prvního segmentu spojí s koncem posledního. Chceme-li navázat na konec naposledy kreslené úsečky nebo oblouku (např. pro konstrukci tečen), můeme na výzvu "Z bodu:" odpovědět mezerníkem nebo přímo stiskem klávesy enter.
Příkaz BOD
Pro umístění bodu do výkresu zadáme příkaz BOD a jeho pozici. Vzhled vykresleného bodu řídí systémové poměné PDMODE a PDSIZE. Proměnná PDMODE můe nabývat hodnot 0 a 4 takto:
0=vykreslení tečky (.) - předvolená hodnota
1=nevykreslí se nic
2=vykreslí se svislý kříek (+)
3=vykreslí se ikmý kříek (x)
4=vykreslí se svislá úsečka z bodu nahoru ( | ).
Ke kadé z těchto hodnot můeme přičíst 32,64 nebo 96, abychom získali tvar který bude nakreslen kolem bodu:
32=kruh kolem bodu
64=čtverec kolem bodu
96=čtverec a kruh kolem bodu.
PDSIZE je reálná proměnná, která řídí velikost tvaru bodu.
Příkaz KRUNICE
Tento příkaz umoňuje nakreslit krunici 5 způsoby - o způsobu rozhoduje způsob odpovědí na výzvy:
Střed a poloměr (předvolená hodnota): na první výzvu odpovíme zadáním středového bodu a na druhou zadáním poloměru.
Střed a průměr - na první výzvu odpovíme zadáním středového bodu a na druhou zadáním D, poté jsme tázáni na průměr.
Zadání třemi body - na první výzvu odpovíme 3b, a na dalí výzvy zadáním bodů.
Zadání dvěma body - na první výzvu odpovíme 2b, a na dalí výzvy zadáním bodů.
Zadání dvěmi tečnami a poloměrem - na první výzvu odpovíme zadáním ttr. Dalí výzva se nás ptá na zadání tangenty - ukáeme na první tečnu, druhá výzva na duhou tangentu - ukáeme na druhou tečnu a třetí výzva se ptá na poměr. Není-li mono krunici nakreslit (tečny jsou rovnoběné a nejsou ve vzdálenosti 2R), vypíe o tom AutoCAD zprávu.
Příkaz OBLOUK
Kruhové oblouky jsou částmi krunic. Existuje 11 metod jejich zadání:
Metoda se volí podobně jako u krunice nebo je ji mono zvolit z menu na pravé straně obrazovky. Oblouk se obvykle kreslí proti směru hodinových ručiček.
Příkaz STOPA
Tento příkaz slouí k nakreslení čáry určité tlou?ky. Tuto čáru nazýváme trasa nebo stopa. Po zadání ádá nejprve tlou?ku trasy, poté počáteční a koncové body (stejně jako příkaz ÚSEČKA). Zadané koncové body leí na středové čáře trasy. Při napojování dalích částí tento příkaz automaticky vypočítává správné sklony pro spojení sousedních segmentů, proto je kreslení kadého segmentu zpoděno do zadání dalího segmentu nebo stisku klávesy enter pro ukončení. Je-li vyplňovací mód vypnutý, nakreslí se pouze obrys trasy.
Příkaz KŘIVKA
Příkaz slouí ke kreslení 2D křivky. Po zadání ádá počáteční bod, poté vypíe aktuální tlou?ku čáry. Tato tlou?ka bude pouita pro vechny části křivky, pokud nezadáme tlou?ku novou. Nyní můeme zadávat koncové body segmentů a dalí specifikace.
Přímkové segmenty (úsečky) - příkaz na počátku očekává, e budeme zadávat přímkové segmenty a vypíe tuto výzvu: "Oblouk/Uzavři/Polotlo?ka/Délka/Zpět/Tlou?ka/Koncový bod úsečky:". K dispozici je několik voleb, předvolená odezva je zobrazena v hranatých závorkách. Ostatní odezvu na výzvu jsou tyto povely:
Oblouk - přepne do módu oblouku a zobrazí odlinou výzvu.
Uzavři - vytvoří se uzavřený mnohoúhelník (spojí počátek s koncem).
Délka - nakreslí přímkový segment se zadanou délkou pod stejným úhlem jako segment předchozí.
Zpět - zpětné krokování, odstraní poslední přímkový nebo kruhový segment.
Tlou?ka - umoňuje určit ířku následující části křivky. Poaduje počáteční a koncovou ířku.
Polotlou?ka - umoňuje určit polovinu tlou?ky křivky.
Segmenty kruhových oblouků - v tomto módu se zobrazuje výzva "Úhel/Střed/Uzavři/Směr/ Polotlou?ka/Úsečka/Poloměr/Druhý bod/Zpět/Tlou?ka/Koncový bod oblouku:". Zdadáme-li bod, je povaován za koncový bod oblouku. Volby Tlou?ka, Polotlou?ka a Zpět jsou stejné jako v módu kreslení úseček. Dalí monosti jsou tyto:
Střed - po zadání středu vypíe AutoCAD ádost o úhel nebo délku nebo koncový bod.
Úhel - umoňuje určit úhel pro oblouk, AutoCAD napíe výzvu na zadání sevřeného úhlu, oblouk se vykreslí proti směru hodinových úseček, pro oblouk ve směru hod. úseček zadáme zápornou hodnotu úhlu. Po zadání úhlu následuje výzva k zadání Středu nebo poloměru nebo koncového bodu.
Uzavři - uzavře podobně jako v módu úseček, ale obloukovým segmentem.
Směr - pro určení explicitního výchozího směru pro oblouk. Po zadání vypíe AutoCAD výzvu k zadání směru výchozího bodu a poté k zadání koncového bodu.
Úsečka - tato volba přepíná do módu kreslení úseček.
Poloměr - umoňuje určit poloměr. Po výzvě k zadání poloměru následuje výzva k zadání koncového bodu nebo úhlu.
Druhý bod - umoňuje zadat druhý a třetí bod oblouku, který je zadán třemi body.
Příkaz POLYGON
Slouí ke kreslení pravidelných mnohoúhelníků o 3 a 1024 stranách. Velikost můe být dána délkou strany nebo poloměrem krunice vepsané či opsané. Na výzvu po zadání můeme odpovědět bodem (je povaován za střed mnohoúhelníku) nebo s (jako strana). Po zadání s je poadováno zadání prvního a druhého koncového bodu strany. Zadáme-li na základní výzvu střed, následuje výzva s přepínačem který určuje, jestli zadáme krunici vepsanou nebo opsanou. Poté následuje výzva k zadání poměru krunice.
Příkaz PRSTEN
Slouí ke kreslení vyplněných kruhů a mezikruí. Po zadání je vypsána výzva k zadání vnitřního průměru (můe být nulový - vznikne celý kruh). Poté k zadání vnějího průměru (nesmí být nulový). Po zadání průměrů následuje výzva k zadání středu prstenu. Tyto výzvy jsou opakovány a do zadání prázdné odpovědi (tj. je mono při jednom zadání příkazu PRSTEN nakreslit více entit).
Příkaz TEXT a DTEXT
Slouí ke kreslení textu do výkresu. Blií viz maturitní otázka č.7 (Práce s texty).