Kótování
Základní termíny
Kótovací čára je čára se ipkami, nakreslena pod úhlem, pod kterým je měřena vzdálenost. Je umístěna vně nebo uvnitř měřené oblasti. Pro kótování úhlů se jako kótovací čára pouívá oblouk.
ipky jsou symboly pouívané na koncích kótovacích čar.
Vynáecí čáry (té pomocné čáry) jsou přímkové čáry vynesené z kótovaného objektu, je-li kótovací čára vně kótovaného objektu.
Kótovací text je textový řetězec, který obvykle označuje skutečný rozměr. Lze pouívat rozměry generované automaticky nebo text úplně potlačit.
Tolerance jsou plus/minus hodnoty, které můe AutoCAD připojit je kótovacímu textu.
Meze - pokud chceme, můe předvolený kótovací text obsahovat výsledné horní/dolní meze.
Alternativní jednotky - kóty lze tvořit pro dvě měrové soustavy zároveň.
Vynesení je nakresleno ve formě čáry od textu k objektu, není-li kótovací text umístěn poblí objektu.
Znaky středu jsou kříky označující střed krunice nebo oblouku.
Osy krunice jsou přeruované čáry procházející středem a protínající obvod krunice nebo oblouku v bodech kvadrantu.
Proměnné kótovací řídí způsob, jak jsou nakresleny kóty. Některé jsou pouze zapnuty nebo vypnuty, jiné obsahují číselné hodnoty.
Příkazy KÓTA a KÓTY
Těmito příkazy zahajujeme reim kótování. Poté se místo výzvy Příkaz: vypisuje Kóta:. V tomto reimu je soubor příkazů AutoCADu nahrazen speciálním souborem kótovacích příkazů. Příkaz KÓTA umoňuje provést jen jeden příkaz kótování a poté se automaticky vrátí do normálního reimu. Příkaz KÓTY umoňuje provést neomezený počet příkazů kótování, k návratu do normálního reimu musíme pouít příkaz KONEC nebo stisknout CRTL-C.
Lineární kótování
Lineární kótování je prováděno příkazy HORIZ, VERT, IKMÁ a OTOČENÁ. Mezi těmito příkazy je rozdíl pouze v úhlu, pod kterým je nakreslena kótovací čára.
Příkaz OTOČENÁ umoňuje specifikovat úhel kótovací čáry explicitně, vypíe se výzva: "Úhel kótovací čáry:". Tento úhel můeme zadat mnoha způsoby, včetně označení dvou bodů.
Dalí příkazy lineárního kótování jsou zvlátními případy příkazu OTOČENÁ; příkaz HORIZ je ekvivalentní hodnotě úhlu 0 (kótovací čáry jsou kresleny vodorovně); příkaz VERT pouívá hodnotu úhlu 90o (kótovací čáry jsou kresleny svisle); příkaz IKMÁ kreslí kótovací čáru pod úhlem, jaký svírají počátky vynáecích čar.
Kadým z příkazů lineárního kótování vypíe výzvu na zadání počátečního bodu první pomocné čáry, platnou odpovědí je bod (specifikuje počátek první pomocné čáry, která se podřídí nastavení specifikovanému proměnou DIMEXO), enter (specifikuje, e chceme zvolit úsečku, oblouk nebo krunici a ne označit bod) nebo mezera (má stejný význam jako enter).
Manuální vynáení čáry - označíme-li počáteční bod první pomocné čáry, následuje výzva na zadání počátečního bodu druhé pomocné čáry.
Automatické vynáení čáry - neoznačíme-li počáteční bod první pomocné čáry, AutoCAD vypíe výzvu k zadání úsečky, oblouku nebo krunice, je-li takový objekt zvolen, pak jeho koncové body jsou pouity jako koncové body pomocných čar. Orientace kótovací čáry pak závisí na kótovacím příkazu.
Kótovací čára - po specifikaci počátečních bodů pomocných čar se AutoCAD zeptá na umístění kótovací čáry. Odpovíme např. označením bodu ve výkresu.
Kótovací text - ( tento popis je pouitelný pro vechny typy kótování, nejenom pro lineární ). Zadání kótovacího textu je posledním krokem při kótování. AutoCAD vypíe výzvu na zadání kótovacího textu a jako předvolenou hodnotu nabízí změřenou velikost ve výkrese. Prázdná odpověď způsobí pouití předvolené hodnoty, formát textu je v tomto případě předepsán nastavením příkazu JEDNOTKY a je-li nastavena přísluná kótovací proměnná, jsou nakresleny tolerance nebo meze. Chceme-li potlačit zobrazení kótovacího textu, tak zadáme mezeru a potom enter, můeme vak napsat i jiný text. Nevejde-li se kótovací text a ipky mezi pomocné čáry, je text nakreslen vně u druhé vynáecí čáry. Je-li pouito automatického zadání počátků pomocných čar, je druhou vynáecí čarou ta, která je nejdále od bodu, kterou byl zvolen objekt. AutoCAD má předvoleno kreslit vechny kótovací texty vodorovně (i pro svislé kótovací čáry). Chceme-li kreslit text souběně s kótovací čárou, musíme nastavit proměnné DIMTIH a DIMTOH.
Postupné lineární kótování - slouí k postupnému kreslení kót od jedné základny nebo na sebe navazujícím. První kótu nakreslíme pomocí ji popsaných příkazů. Poté pouijeme příkaz ZÁKLČ nebo ŘETĚZ. Příkaz ZÁKLČ způsobí posunutí kadé kótovací čáry o hodnotu nastavenou v kótovací proměnné DIMDLI, jedná se o kótování od jedné základní čáry. Příkaz ŘETĚZ kótuje postupně za sebou (řetězení kót). V obou případech se AutoCAD neptá na počátek první pomocné čáry (počátek je ji dán).
Kótování úhlů:
Ke kótování úhlů se pouívá příkaz ÚHEL. Kótovací čarou je zde oblouk, který překlene úhel mezi dvěma různoběnými úsečkami. Úsečky se nesmí v případě, e na nich provádíme kótování úhlu, překříit. Po zadání příkazu AutoCAD poaduje zvolit první úsečku a druhou úsečku. Chceme-li okótovat úhel, ukáeme na dvě úsečky, které nesmí být rovnoběné. AutoCAD pak vypíe výzvu na zadání kótovacího oblouku. AutoCAD pak nakreslí oblouk, který prochází tímto bodem. Oblouk je vdy mení ne 180o. Vynáecí čáry jsou automaticky nakresleny, neprotíná-li oblouk určené úsečky. Dále AutoCAD poaduje zadání kótovacího textu (stejné jako u lineárního kótování). Poslední výzva je Zadejte umístění textu:. Zadáme-li prázdnou odpověď, bude oblouk přeruen a text do tohoto místa vepsán. Jestlie, není v tomto případě dostatek místa pro umístění kótovací čáry, ipek a textu, je vypsáno hláení, e text se nevejde a poadující zadání nové polohy. Je-li odpověď na první nebo druhou výzvu bod, nebude prováděna ádná kontrola, zda se text do pozice vejde. Kótovací oblouk bude vykreslen bez přeruení.
Kótování průměrů:
Provádí se pomocí příkazu PRŮMĚR. První výzva po zadání příkazu ádá zvolení oblouku nebo krunice. Ukáeme na krunici nebo oblouk. Výsledky jsou velmi podobné jako u příkazu IKMÁ lineárního kótování, kromě toho, e kótovací čára prochází středem krunice a nejsou kresleny ádné pomocné čáry. Bod, kterým byla zvolena krunice nebo oblouk definuje jeden konec průměru. Následující výzva ádá zadání kótovacího textu. Předvolený text začíná symbolem průměru, opět máme monost pouít předvolený text nebo zadat svůj. Není-li dostatek místa pro text, text je přemístěn ven. AutoCAD vypíe výzvu o tomto stavu a ádá zadání délky čáry pro vynesení textu. Je-li proměnná DIMCEN nenulová, AutoCAD nakreslí také značku středu nebo osy.
Kótování poloměrů:
Provádí se pomocí příkazů RADIUS. Je téměř shodné s kótování průměrů, s tím rozdílem, e je kreslena pouze čára označující poloměr. Čára označující poloměr má pouze jednu ipku. Vejde-li se text dovnitř krunice nebo oblouku, je umístěn podél čáry označující poloměr. Nevejde-li se text, je nakreslena čára pro vynesení textu. AutoCAD pak ádá ukázání délky této čáry. Tato čára můe být nakreslena směrem ke středu krunice (oblouku) nebo naopak.
Pomocné příkazy:
STŘED - kreslí středovou značku nebo osy krunice nebo oblouku podle nastavení kótovací proměnné DIMCEN. Po zadání vyaduje zvolení oblouku nebo krunice.
POZICE - kreslí vodící čáru od kóty ke kótovacímu textu. Při kótování potlačíme kótovací text. Poté zadáme tento příkaz. Nejprve máme zadat počátek čáry pro vynesení textu, poté následuje mnoství výzev Do bodu: (podobně jako u příkazu ÚSEČKA). Začneme kreslit u objektu, který má být okótován a po ukončení zadáme na výzvu Do bodu: prázdnou odpověď. AutoCAD pak vypíe výzvu na zadání kótovacího textu, kde předvolenou hodnotou je rozměr poslední kóty.
PŘEKR - příkaz překreslí celou obrazovku, smae vechny značky bodů, které jsou na obrazovce.Tento příkaz je shodný s normálním příkazem AutoCADu na překreslení obrazovky.
STAV - vypíe vechny kótovací proměnné, jejich hodnoty a popis.
TEXT - příkaz umoňuje změnit styl kótovacího textu. Po jeho zadání ádá zadat nový styl textu. Po změně vypíe hláení, e xxx je nyní běným stylem textu.
ZPĚT - příkaz mae popis vytvořený posledním kótovacím příkazem.
KONEC - ukončuje kótovací reim a obnovuje reim normální.
Kótování v alternativních jednotkách:
Nastavením proměnné DIMALT na Ano a vhodným nastavením proměnných DIMALTF a DIMALTD můeme současně vytvořit kóty pro dvě různé měrové soustavy.
Bloky ipek:
Nevyhovuje-li nám ádný ze symbolů generovaných na konci kótovacích čar (ipky, hraniční úsečky), poádáme AutoCAD o pouívání vlastních symbolů. Učiníme tak nastavením proměnné DIMBLK na jméno existujícího bloku. Místo ipek se pak vloí tento blok.
Kótovací proměnné:
Změnu kótovacích proměnných v kótovacím reimu způsobíme napsáním jejich jména. AutoCAD pak vypíe běnou hodnotu a ádá zadání nové hodnoty.
Následuje seznam kótovacích proměnných. U proměnných, které mají jen hodnotu Ano a Ne je popsán účinek při jejich nastavení na Ano.
DIMSE1 - potlačí vynáení první pomocné čáry.
DIMSE2 - potlačí vynáení druhé kótovací čáry.
DIMTIH - nakreslí kótovací text uvnitř mezi pomocnými čarami vdy vodorovně bez ohledu na směr kótovací čáry.
DIMTOH - toté pro text mimo pomocné čáry.
DIMTAD - kreslí text nad kótovací čáru u lineárního kótování (hodnota Ne způsobuje přeruení kótovací čáry)
DIMTOL - k předvolenému textu jsou připojeny tolerance.
DIMLIM - jako předvolený text jsou generovány kótovací meze.
Obě předcházející proměnné nemohou být současně nastaveny na Ano.
DIMZIN - týká se pouívají stop a palců. Způsobí editaci nulových hodnot palců.
DIMALT - umoňuje kótování v alternativních jednotkách.
DIMASZ - specifikuje velikost ipek nakreslených na koncích kótovacích čar. Tato proměnná je také pouívána jako měřítko ipkového bloku, nastaveného proměnou DIMBLK.
DIMTSZ - specifikuje velikost hraniční úsečky, kreslené místo ipek v lineárním kótováním. Je-li její hodnota nulová, pak se kreslí ipky.
DIMTXT - specifikuje velikost kótovacího textu.
DIMCEN - řídí velikost značky středu krunic a oblouků a jejich os, kreslených pomocí příkazů CENTER, DIAMETER a RADIUS. Je-li tato hodnota nulová, značky středu a os nejsou kresleny.
DIMEXO - specifikuje posunutí počátku vynáecí čáry z počátečního bodu, který jsme specifikovali.
DIMEXE - specifikuje, jak daleko by měla pomocná čára přesahovat za kótovací čáru.
DIMDLE - je-li tato hodnota nenulová a DIMTSZ je také nenulová (místo ipek se kreslí hraniční úsečky), určuje její hodnota, jak daleko bude přesahovat kótovací čára za vynáecí čáru.
DIMDLI - řídí přírůstek kótovacích čar pro pokračování lineárního kótování příkazy ŘETĚZ a ZÁKLČ.
DIMTP - specifikuje hodnotu kladné tolerance.
DIMTM - specifikuje hodnotu záporné tolerance.
DIMRND - specifikuje zaokrouhlení vech kótovaných vzdáleností (např. hodnota 0,25 způsobí zaokrouhlování na nejblií násobek 0,25). Nulová hodnota způsobí nezaokrouhlování.
DIMSCALE - je celkovým měřítkem aplikovaným na vechny kótovací proměnné, které specifikují velikosti, vzdálenosti nebo posunutí.
DIMLFAC - slouí jako celkové měřítko pro rozměry lineárního kótování. Vechny naměřené hodnoty se upraví podle tohoto měřítko, ne jsou nabídnuty jako předvolené hodnoty.
DIMALTF - je-li proměnná DIMALT nastavená na Ano, budou se touto hodnotou násobit vechny lineární kóty, aby vytvořily hodnotu v alternativní měrové soustavě.
DIMALTD - je-li proměnná DIMALT nastavena na Ano, tato proměnná řídí počet desetinných míst pouitých pro editování alternativních rozměrů.
DIMBLK - tato proměnná obsahuje jméno bloku, který bude nakreslen místo normální ipky nebo hraniční úsečky na koncích kótovací čáry.